Här visas nya projekt upp.
Kanske undrar du om just din nya pärla har någon historia bland andra medlemmar i klubben - fråga på.
Eller, så vill du bara visa upp den snyggast, fulaste, galnaste, den som kräver mest arbete...
Användarens profilbild
By Lars garage
#11786
Bäst du tar ett snack med "nån", det brukar jag göra när det blir lite fel :-D
By Jerry
#11788
Usch och fy för el.
Men det gick från det här
IMG_20220702_100018.jpg
IMG_20220702_100018.jpg (2.78 MiB) Visad 2466 gånger
Till det här
IMG_20220702_122256.jpg
IMG_20220702_122256.jpg (2.31 MiB) Visad 2466 gånger
Även kofångaren kom på plats
IMG_20220702_182320.jpg
IMG_20220702_182320.jpg (2.53 MiB) Visad 2466 gånger
Användarens profilbild
By Lars garage
#11790
Vet hur det känns, såhär såg min ut innan renovering ::)
FR0.jpg
FR0.jpg (1.79 MiB) Visad 2464 gånger
By Jerry
#11814
Köpte ett värmepaket/fläkt från en spit 1500 för några veckor sen.
Trångt att montera då jag även behövde byta den undre delen till defrostern, undersidan instrumentbrädan (den som luft slangen går till) då det det är större dimension på slangarna.
Ska man ge sig på det här så ska man nog göra det innan man hänger upp all el😂😂🍻 men jag hade tyvärr inte den då.

IMG_20220821_160803.jpg
IMG_20220821_160803.jpg (2.63 MiB) Visad 2125 gånger
IMG_20220821_114436.jpg
IMG_20220821_114436.jpg (1.76 MiB) Visad 2125 gånger
IMG_20220820_134012.jpg
IMG_20220820_134012.jpg (2.49 MiB) Visad 2125 gånger
IMG_20220820_132501.jpg
IMG_20220820_132501.jpg (2.45 MiB) Visad 2125 gånger


Får se hur jag gör med fläkten, finns ju 2 hastigheter på den.
Hade köpt en knapp med 2 lägen på men den passade inte, kanske blir att jag bara kör den på en hastighet.

Har även köpt en passande drag/wire knapp ifrån tr4/6 så man kan styra luften mellan defroster/fötter. Men den han jag inte montera, får se om den får plats någonstans.
Användarens profilbild
By Lars garage
#11816
Lite värme i kupen en sval sommarkväll är inte alls dumt :)
By Jerry
#11833
Fläkten inkopplad med låg/hög(ish) fart😂, monterade även en hängsäkring till den.
För er som undrar hur många A fläkten drar så verkar den klara sig på en 5A säkring.

Vi fick även ihop det med alla knappar i i instrumenteringen.
IMG_20220911_104510.jpg
IMG_20220911_104510.jpg (2.28 MiB) Visad 2016 gånger
Den nedre lampknappen som är rödmålad är till värmereglaget, hade tydligen ingen sån knapp i lådorna.

Vi monterade ett annat insug (påbörjade förra inlägget) som flyttade förgasare uppåt.
Problemet med det insuget som satt på var att flottörhusen på förgasarna låg precis emot grenröret. Inte ens avgasbandage fick plats i mellan.
Det medförde såklart att vi var tvungna att bygga om gasreglage mm.

Blev tyvärr tvungen att göra hål i huven för den främre förgasaren efter som den så klart flyttades så pass mycket att bulan som vi redan gjort blev inte räckte till.

Men skönt att det är gjort så man inte behöver oroa sig för ev. brand.

IMG_20220911_135950.jpg
IMG_20220911_135950.jpg (3.48 MiB) Visad 2016 gånger
IMG_20220911_135943.jpg
IMG_20220911_135943.jpg (3.38 MiB) Visad 2016 gånger
IMG_20220911_120350.jpg
IMG_20220911_120350.jpg (2.74 MiB) Visad 2016 gånger

Kvar att göra på bilen är att tillverka ett stopp till gaspedalen. Den får inte stoppa på förgasarna, och få igång hastighetsmätaren, tror jag, säkert lite mer småfix(det verkar aldrig ta slut😅)

Sen är det nog dags att kontakta SFRO för en förbesiktning och bullerprov,
och för att se hur mycket mer man måste göra🤔


Kanske få igång varvräknaren. Är det någon som byggt om sin varvräknare från mekaniska till elektrisk?
Med en sån här tex.
https://urevco.com/
Användarens profilbild
By Lars garage
#11840
Jag ser att konsolen som håller huvudcylindern till bromsen skall byta plats med kopplingen. Den extra förstärkning som sitter i konsolen är för bromscylindern. Du är inte den förste :-D
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (57.6 KiB) Visad 2005 gånger
.
By Jerry
#11842
Hököga 😊
Tack, Bra att du påminde mig, hade förträngt det. Va som så att det passade inte tvärt om så blev "tillfälligt" monterar så.
Får skriva upp det på att göra listan.
By Jerry
#11850
Hittade lite gamla foton tagna ca.1996. innan sjyssta telefoner med kameror i, tänk vad mycket lättare det är nu.

Så här såg det ut när vi började bygga på den.
Dom delarna som inte har vit primer på sig har vi byggt, kardantunneln mm.
received_1050388459087952.jpeg
received_1050388459087952.jpeg (38.78 KiB) Visad 1843 gånger
received_830802661032446.jpeg
received_830802661032446.jpeg (40.07 KiB) Visad 1843 gånger
received_1079549239530182.jpeg
received_1079549239530182.jpeg (104.47 KiB) Visad 1843 gånger
received_279467507361415.jpeg
received_279467507361415.jpeg (99.2 KiB) Visad 1843 gånger
20221002_191908.jpg
20221002_191908.jpg (37.8 KiB) Visad 1843 gånger
By Jerry
#11877
Inte mycket som hänt här på sista tiden.

Fick tag en firma som kunde fixa hastighetsmätarvajern så nu borde den fungera, den hade i vilket fall gått 200m när jag fick tillbaka den.
Har även läst på lite om hur man kalibrera hastighetsmätaren och det verkar inte helt omöjligt att göra själv.
IMG_20230223_161851.jpg
IMG_20230223_161851.jpg (2.71 MiB) Visad 1434 gånger
Köpte hem ett "kit" med mätare på ebay.
Va egentlige ute efter en elektronisk varvräknare men fick med temp,bensin och hastighetsmätare också.

Dom mätarna jag köpte är av märket Smith dom jag har är Jaeger, men det verkar som det bara är namnen som skiljer innehåller verkat vara det samma.
Har jag tur så kan jag flytta över mätartavlan ifrån den mekaniska varvräknaren till den elektroniska så jag får samma typsnitt. Har inte den mekaniska hemma men googlade fram en bild och varvtalen verkar ligga på samma ställen upp till 3500 varv, vi får se.

Om ni kollar på mina gamla bilder i tråden så ser ni att hastighetsmätarnålen inte har något stopp så jag tog den ifrån den "nya" mätaren.
Flyttade även över lite andra gummi "duttar" som smält/ gått sönder på insidan och låg halvt i vägen för lamporna till dom blå/grön/röd "kristallerna"

Passade även på att göra rent mätartavlan, putsa glaset och kromringen.
Insidan av kromringen är full av någon torkad smet, gammal gummi, lim eller något liknande material. Båda mätarnas kromring såg likadana ut på insidan.
Skrapade ut det och tillverkade en o-ring i passande diameter.

IMG_20230223_161102.jpg
IMG_20230223_161102.jpg (2.56 MiB) Visad 1434 gånger
IMG_20230223_161132.jpg
IMG_20230223_161132.jpg (2.57 MiB) Visad 1434 gånger
By Jerry
#11911
Lite status uppdatering efter en alldeles för lång paus.

När jag ställe undan bilen sist så började kopplingen att strula, den gick inte att trycka ner, fastnade med pedalen uppe och när den gick att trycka ner så kopplade den inte ut ordentligt.

Så en ny huvud och slav och cylinder monterade, slaven såg inte rolig ut.
Men den va begagnad när vi satte dit den för 20 år sen så den kanske gjort sitt. 😉
IMG_20230603_114105.jpg
IMG_20230603_114105.jpg (2.25 MiB) Visad 1175 gånger
Moterade även en ny kylare monterade då den gamla har läckt ett tag, ett micro hål som sprutar ut en fin dimma när det blev tillräckligt varmt, och slutade när trycket sjunkit lite.

IMG_20230602_191102.jpg
IMG_20230602_191102.jpg (2.75 MiB) Visad 1175 gånger
Varvräknaren hittade sin plats och fungerade.
Hastighetsmätaren hittade också hem och verkar fungera
IMG_20230603_185947.jpg
IMG_20230603_185947.jpg (2.74 MiB) Visad 1175 gånger
IMG_20230603_183352.jpg
IMG_20230603_183352.jpg (2.83 MiB) Visad 1175 gånger
Monterade också ihop allt som behövde lossas på för att få loss hastighetsmätarvajern, stolar mm.
Förhoppningsvis för sista gången.
IMG_20230604_144852.jpg
IMG_20230604_144852.jpg (2.56 MiB) Visad 1175 gånger

Jag och min meck hjälp (pappa) hann också med en längre provtur (såklart på inhägnat område), vi överlevde tydligen och bilen brann inte upp🥳
Känns riktigt nära nu.

Bilder som inte är rätt roterade bjuder jag på då jag inte lyckas vända dom rätt när jag sitter med plattan och skriver.
By Jerry
#11913
Fick bilen förbesiktad av sfro i måndags.
IMG_20230612_133137.jpg
IMG_20230612_133137.jpg (2.1 MiB) Visad 1024 gånger
Efter lite strul med att komma iväg idag så hann far min precis komma i tid för att göra bullerprovet.
Jag var tyvärr tvungen att jobba så jag kunde inte.
Tack så mycket för det.

received_170354602481263__01.jpg
received_170354602481263__01.jpg (219.57 KiB) Visad 1024 gånger
Kvar att göra är att boka tid för regbesiktning.

🥳
By Jerry
#11917
Bilen blev godkänd med alla ändringar och är nu besiktad för evigt.💐🥳🥳
IMG_20230705_092917__01__01__01.jpg
IMG_20230705_092917__01__01__01.jpg (776.31 KiB) Visad 954 gånger
IMG_20230705_102950.jpg
IMG_20230705_102950.jpg (2.43 MiB) Visad 954 gånger
IMG_20230705_134626.jpg
IMG_20230705_134626.jpg (3.71 MiB) Visad 954 gånger
IMG_20230705_132728.jpg
IMG_20230705_132728.jpg (3.75 MiB) Visad 954 gånger
Användarens profilbild
By Lars garage
#11918
En får gratulera. Bra jobbat. Misstänker att de inte lyfte upp bakvagnen ::)
By Jerry
#11963
Lite förbättringar i höstmörkret.

Om ni kollar några bilder upp så ser ni hur mitt termostathus, slandragning mm. såg ut.

Har haft lite problem med att det blir kvar luft i systemet, inte så konstig egentligen då avluftningen till expansionskärlet satt 5-10 cm under den konstiga 180 graders böjen (högsta punkten på kylsystemet) på termostathuset.
Det har funkat ändå för det mesta, ibland har jag tomgångskört med påfyllningslocket av några minuter vid start så vattnet expanderat lite tryckt ut luften.

Hittade någon lista för några veckor sen att det är samma termostat i volvo b20 som i tr7, kollade lite bilder och insåg att det är allt jag har letat efter, vinklat åt rätt håll + uttag till expansionskärlet.

Chansade och köpte ett på ebay.
Dimensionerna är nästan samma som Volvos men Volvos har en urfräsning för termostaten, och så jag behövde fila lite i skruvhålen, dom diffade på nån mm.
1.jpeg
1.jpeg (154.07 KiB) Visad 450 gånger


Fick hjälp att fräsa ur tr7ans hus så att termostaten passar.
2.jpg
2.jpg (2.63 MiB) Visad 450 gånger
3.jpg
3.jpg (2.54 MiB) Visad 450 gånger


Avluftningen till expansionskärlet är nu på högsta punkten så nu borde ev. luft tryckas ut automagiskt.


4.jpg
4.jpg (3.55 MiB) Visad 450 gånger
5.jpg
5.jpg (3.1 MiB) Visad 450 gånger
6.jpg
6.jpg (3.25 MiB) Visad 450 gånger
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]