Projekt Spitfire -64

Här visas nya projekt upp.
Kanske undrar du om just din nya pärla har någon historia bland andra medlemmar i klubben - fråga på.
Eller, så vill du bara visa upp den snyggast, fulaste, galnaste, den som kräver mest arbete...
Jerry
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-06-09 16:14
Name: Jerry Brandt
Ort: Stockholm

Projekt Spitfire -64

Inlägg av Jerry »

Lite framsteg idag.

Spitfire -64
Volvo b20 motor som det ser ut nu.


Köpt för 25 år sen.
Första provkörningen för ca 10 år sen, gick sådär...
Nu 10 år senare lite bättre

https://www.dropbox.com/s/sflenos02xuce ... 9.mp4?dl=0


Nu ska bara besiktningen lösas på bästa sätt, ev bytes till mindre motor 🙈
Jerry
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-06-09 16:14
Name: Jerry Brandt
Ort: Stockholm

Re: Projekt Spitfire -64

Inlägg av Jerry »

Man kanske är lite dum i skallen men efter som det inte går att regga med b20 nu för tiden så provar vi att bygga om lite till, så kanske den går att regga som ombyggt fordon.

Va nästan som julafton idag.

Nytt bultmönster på hubbarna 4/108
Bilagor
IMG_20200917_155950.jpg
IMG_20200922_165232.jpg
IMG_20200922_165830.jpg
IMG_20200922_170456.jpg
IMG_20200922_170456.jpg
IMG_20200922_170936.jpg
Jerry
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-06-09 16:14
Name: Jerry Brandt
Ort: Stockholm

Re: Projekt Spitfire -64

Inlägg av Jerry »

IMG_20201202_155024.jpg
Inte mycket som hänt på sista tiden.
Gt6ans bak bromsar blev lite för små för att husera dom nytt naven så blev bromsar ifrån en Ford (fiesta -09 om jag kommer ihåg rätt)som modifierades för att passa och nya nav svarvade till med 4/108 som bultmönster.
Jerry
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-06-09 16:14
Name: Jerry Brandt
Ort: Stockholm

Re: Projekt Spitfire -64

Inlägg av Jerry »

Inte hänt så mycket under sommaren då jag tyvärr skadade ena armen i våras, så planen att göra klart bilen under sommaren gick i stöpet, men gjorde ett ryck nu i helgen.

Din nya hubbarna bak passade inte, måste svarva lite till på dom, men fick på nya bussningar i bakvagnen.

Bättre gick den med framvagnen som fick nya bussningar och bromsar, hubbar mm.
Bromsar, hubbar, vertikaler ifrån canley classics
Bilagor
3014.jpg
3013.jpg
3012.jpg
3011.jpg
3010.jpg
Jerry
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-06-09 16:14
Name: Jerry Brandt
Ort: Stockholm

Re: Projekt Spitfire -64

Inlägg av Jerry »

mer bilder
Bilagor
3009.jpg
3008.jpg
3007.jpg
3006.jpg
3005.jpg
3004.jpg
3003.jpg
3002.jpg
3001.jpg
Jerry
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-06-09 16:14
Name: Jerry Brandt
Ort: Stockholm

Re: Projekt Spitfire -64

Inlägg av Jerry »

Fick tillbaka dom nya naven nu i veckan, nu passade dom som dom skulle så bakbromsarna är nu monterade.
IMG_20211002_181802.jpg
IMG_20211002_182048.jpg
IMG_20211003_104248.jpg
Kvar att göra med bromsarna är att få alla bromsören att lira med varandra och fixa bromsslangar som passar med dom nya bakbromsarna.

Stort tack till min far som spenderade största delen av lördagen med att slipa av sörjan av upplöst färg på hyllan som koppling/huvudbromscylindern sitter monterad på, vi råkade nämligen drälla med hydraulolja där när vi monterade bort huvudbromscylindern för några veckor sen.

Hann få på lite färg och 2k klarlack så nu borde den klara lite spill i fortsättningen. Missade tyvärr att fota efter klarlacken kom på.
IMG_20211003_091928.jpg
Mats Nilsson
5-gear
5-gear
Inlägg: 1024
Blev medlem: 2004-09-11 7:28
Name: Anonym
Ort: Trollhättan

Re: Projekt Spitfire -64

Inlägg av Mats Nilsson »

Jerry skrev: 2021-10-03 17:50 ... vi råkade nämligen drälla med hydraulolja där när vi monterade bort huvudbromscylindern för några veckor sen.
Jag antar att du menar bromsvätska när du skriver hydraulolja.
ja, det är inte så kul, elakt mot lacken. Det är en anledning att köra med siliconbromsvätska.
En annan fördel är att den inte drar åt sig vatten, som vanlig bromsvätska gör.

Men håller man bromsvätskan där den hör hemma istället för att spilla på lacken så är det ju ingen fara med vanlig bromsvätska heller :)
Salvo Errore et Omissione

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968
Jerry
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-06-09 16:14
Name: Jerry Brandt
Ort: Stockholm

Re: Projekt Spitfire -64

Inlägg av Jerry »

Helt riktigt, bromsvätska ska det stå.🙈 🍻

Kanske skulle passa på att byta till siliconbromsvätska när man ändå håller på.
Jerry
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-06-09 16:14
Name: Jerry Brandt
Ort: Stockholm

Re: Projekt Spitfire -64

Inlägg av Jerry »

IMG_20211031_145929.jpg
Användarens profilbild
Lars garage
5-gear
5-gear
Inlägg: 719
Blev medlem: 2006-08-16 6:32
Name: Lars Rånnäng
Ort: Skövde

Re: Projekt Spitfire -64

Inlägg av Lars garage »

Kan det vara en Wilwood bromsreducering, steglös, som är placerad till vänster om huvudcylindern? En sådan monterade jag 2016. Höjer bromssäkerheten en hel del när man kan få lagom med broms i bak för att undvika att hjulen låser sig.

Min sitter på ramen, ingen på bilprovningen som såg den :-D

Vad är det för rödaktigt "rör" som sitter mellan ventilen och bromsröret i din bil?

Ovanligt ställe att placera expansionskärlet, är det av någon särskild anledning den sitter vid torpedväggen?
Bilagor
SAM_0283.JPG
Triumph Spitfire -65
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"
Jerry
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-06-09 16:14
Name: Jerry Brandt
Ort: Stockholm

Re: Projekt Spitfire -64

Inlägg av Jerry »

Yepp en bromsreduceringsventil får användas när man ska (försöka) regga som ombyggt.
Den röda delen är en backventil(till trumbromsar) vet inte riktigt om den behövs🙈 står lite olika beroende på vart man läser, men kändes som en bra idé 😂,men går ju alltid att ta bort om det inte funkar tillfredsställande.
Du kan läsa mer här

https://skivbroms.se/produkt/backventil-broms-10psi/

I korthet så stoppar den bromsbackarna att gå tillbaka helt när man släpper upp bromsen.
Användarens profilbild
Lars garage
5-gear
5-gear
Inlägg: 719
Blev medlem: 2006-08-16 6:32
Name: Lars Rånnäng
Ort: Skövde

Re: Projekt Spitfire -64

Inlägg av Lars garage »

Intressant, du får återkomma när du har provkört med denna backventil. Jag har GT6, Mk1 huvudcylinder i min Spitfire Mk2. Anledningen är att jag även har 4-kolvs broms ok i fram, Princess. Diametern på huvudcylindern är 0.7" istället för 5/8" som är original. Diameterskillnaden är hyfsat stor: 17.78 mm ner till 15.875 mm. Den större ger en klart bättre bromskänsla, kort pedalslag.

Backventilen ska jag köpa o montera :-D

Hur var det med expansionskärl, placeringen.
Triumph Spitfire -65
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"
Jerry
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: 2020-06-09 16:14
Name: Jerry Brandt
Ort: Stockholm

Re: Projekt Spitfire -64

Inlägg av Jerry »

Expansionskärlet hamnade där för att det va ända sättet att fylla på vatten förut (högsta punkten), men funkade inget bra, blev luft kvar i systemet.Har sedan dess satt ett påfyllningslock på slangen efter termostaten så det kan luftas medans man fyller.
Så expansionskärlet borde gå att flytta nu om man skulle vilja.
Har funderat på att sätta en luftningventil på termostathuset om det går, men slutar nog med att jag får tillverka ett nytt hus då det som sitter på är ett omsvetsat Volvo original. Tyvärr ingen som minns var det kommer ifrån eller vem som gjorde det.
Screenshot_20200707-105127.jpg
Skriv svar