Länkar till hemsidor som behandlar (eventuellt) intressanta ämnen...
By ingesjo
#9521
Hej grabbar

Då jag befinner mig i Tyskland under en lång period så luskar jag runt på
lite Motorpornografiska hemsidor under lunchrasterna ::)
Hittat lite småsaker som behöver lite kärlek...
Listar nedan några länkar om det är någon som har intresse :-D

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... &fnai=prev

Denna nedan finns i samma lilla by som jag bor i
Kan vara att priset är satt helt fel....
Man kanske skulle skicka ett mail ?

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=4
Användarens profilbild
By Bror
#9712
Hej Ingemar och "Tiptop". Kollade av de tyska säljsajten. Maken till tokpriser på Triumph får man leta efter. Upp till nästan 25000 € för en hel(?)renoverad Spit Mk1-64 och nästan 60000 € för en TR2. Eller en TR6 förgasarbil, som påstås var den sista bil som Elvis P köpte, finns (eller har funnits) på Graceland till "pangpriset" 925555 €.
By Mats Nilsson
#9713
Bror skrev: Maken till tokpriser på Triumph får man leta efter.
Visst finns det en del som sticker ut rejält, där benämningen tokpriser är väl befogade.
Annars tror jag det generellt högre priset där jämfört med i Sverige är att vi inte riktigt förstått att det är klassiker på väg upp i prisläge. Så småningom kommer den svenska prisbilden också stiga, frågan är hur många bilar som hinner lämna landet innan dess.
Användarens profilbild
By Bror
#9714
Hej Mats,
ja priserna kan vara helt galna från Tyskland och nedåt i Europa. Var med och hjälpte till i samband med en försäljning av en TR5PI till Tyskland. Den var i stort sett färdigrenoverad, endast koppling av de nydragna elen till instrument och brytare samt luftburk och diverse stödplåtar och luftstyrning i motorrumet var kvar att montera. Allt genomgånget och åtgärdat och den tyske spekulanten (volvoentusiast med flera äldre Volvomodeller, 5-6 st, hemma i garaget) kom också i sin V70 med värdens (i mina ögon lyxigaste, tekniskt sett ultimata och allra mest lättlastaste biltransportkärra. Han hade också en Spitfire och en TR4 i detta "hemgarage". Jag var mellanhand vad gällde de formella aspekterna med export och översättning, så att båda var helt införstådda med vad som gällde från svensk sida och var också tolk på engelska till alla tyska frågor respektive svar på från säljare på svenska. Affären slutade på 15000 €, vilket var billigt tyckte jag med tanke på skicket. Tysken blev så förtjust att han gav mig 2 lådor Gösser Bier som tack för hjälpen med tolkningen. Och nu kommer slutklämmen på historien. Två veckor senare fick jag ett mail från tysken, som berättade att han hade transporterat TR5:an direkt till sin(!) Triumphspecialist 50 km hemifrån, där den skulle demonteras fullständigt för en helrenovering. Om fler personer har liknade beteende runt om i Europa och betalar sig till mint condition, så driver detta upp priserna alldeles för högt. Då handlar det enbart om samlarvärde. Kanske bilarna inte ens används och bara samlar damm, där de står.

Jag var även med om en annan liknande affär - också en TR5PI som lämnade Sverige. Köpare i Tyskland, svenskt utgångspris 225000 kronor. Bilen angavs vara i extremt fint skick. Tysken, som länge letat efter en TR5PI i bra skick, kände jag sedan tidigare. Bilen nylackerad av proffs samt åtgärdad mekaniskt överallt "där det behövdes", äkta skinnsäten och nya mattor. Vid noggrann inspektion och provning visade sig följande: Hela bakvagnen gick att flytta c:a ½-tum i sidled - vanligt på IRS-upphängning - bussningarna helt slut - vinglig på asfalt som numera överallt medför spårning i fördjupningar efter alltför många tunga långtradare - hyfsat lätt att åtgärda, 2:ans växel skrapade allt som oftast vid nedväxling, glapp i rattstång + att kuggstången flyttade sig i sidled när man vred på ratten = bussningarna slut, skarven mellan bakskärmar och karossens överdel just där sittbrunnen slutar var igenspacklad - kommer med tiden att spricka upp och släppa in vatten, bromsar tog rejält ojämnt. Det blev förstås ingen affär. Givetvis hade säljare och tysken haft telefonkontakt innan sverigebesöket. Bilen blev lite senare såld, inte till Tyskland men åtminstone till Danmark. I danska klubbens medlemstidning skrev dansken ett halvår senare om sitt lyckade köp av mycket fin svensk TR5:a för 200000 SEK, vilket han tyckte var ett bra pris. Visserligen är TR5PI den mest eftertraktade av Triumphs sportbilar men ett utgångspris på 225000 för 10 år sedan på en bil med dessa brister och kanske ännu fler, som hade upptäckts efter en tid, var ett klart överpris.
Kontinentala Triumphspekulanter har kanske hittat sin guldgruva i Sverige. Den tyska säljsajten hade dessbättre även Triumph till normala priser, men man kan undra hur skicket är på dessa.
Användarens profilbild
By Odd
#9719
Bror skrev:... Kanske bilarna inte ens används och bara samlar damm, där de står. ...
Nej, samlar damm är det sista såna där bilar gör - det finns företag därnere som gör regelbundna garagebesök för att damma av, polera och rotera hjul etc. För ägare som inte själva har tid, och inte nått samlingsstorleken att en egen anställd sköter det. Likadant som med simpölsvård, gräsklippning, rabatter osv. Inget konstigt med det, det är nog bara häruppe i norden med våra platta pyramider i politik och näringsliv som det inte är vanligt. Skulle säkert ha varit RUT-avdrag på sånt - om fler i riksdagen hade varit inbitna fordonssamlare...
/Odd
Användarens profilbild
By Bror
#9723
Den var bra! RUTavdrag för hjälp med bilvård, vore inte så dumt.
By ingesjo
#9731
Hej,
Jag tog kontakt med den som ägde en Herald som var till salu...
Just bara för att han bor i samma by som jag...
Bilen var till salu för ca. 10 000 euro, inte Cab

Jodå han var intresserad av att träffa mig och om jag accepterade priset...
Nja, svara jag, priset är för högt för mig och framförde vidare att det kanske bara kunde vara kul o träffas över en kopp kaffe på torget i Byn... med eller utan bil.
Talade också om att jag var medlem i Svenska Triumphklubben.

Säljaren besvärade sig inte om att svara ens...

Så frågan är ,, en riktig Tysk Triumph entusiast eller bara någon som försöker tjäna max på någon gammal fasters bil..?

MVH
Ingemar
Användarens profilbild
By Lars garage
#9732
Säkert en sur en som bara var ute efter max pengar o avsaknad av en Triumphsjäl :-o
Användarens profilbild
By Bror
#9735
Som motvikt till Tysken med sin 100-K Herald finns det personer i Tyskland med genuint Triumphintresse och en sansad syn på värdering. Några av er på denna här tråden minns nog Jörg von Appen, som besökte oss under ITD 2007 i Katrineholm med sin rally / racingmodifierade Triumph Italia, vilken han inte tvekade att utsätta för utmaningar som skulle ge många Italiaägare mardrömmar. Han råkade på den tiden ha ytterligare en Italia i typ 4-skick på en 5-gradig skala, där 5 = mint condition. Den var till salu. Att ha €18000 som utgångspris på den var rätt nivå. Totalt felfri och med gedigen dokumentation.
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]