Elkonvertering !

Länkar till hemsidor som behandlar (eventuellt) intressanta ämnen...
Användarvisningsbild
Nenne
3-gear
3-gear
Inlägg: 92
Blev medlem: 2004-10-17 9:46
Name: Lennart Holm
Ort: Uppsala

Elkonvertering !

Inlägg av Nenne »

Dags att konvertera våra klenoder för eldrift?

https://www.nyteknik.se/fordon/tv-kolla ... aign=mail2

;) Lennart
Spitfire 1500 1979, Russet Brown.
Användarvisningsbild
Spit67
Newbie
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: 2005-11-27 19:30
Name: Tony Månsson
Ort: Lomma
Kontakt:

Re: Elkonvertering !

Inlägg av Spit67 »

Det är på gång... :-D
Användarvisningsbild
Mats Nilsson
5-gear
5-gear
Inlägg: 992
Blev medlem: 2004-09-11 7:28
Name: Anonym
Ort: Trollhättan

Re: Elkonvertering !

Inlägg av Mats Nilsson »

Spit67 skrev: 2019-09-16 20:51 Det är på gång... :-D
Nu väckte du min nyfikenhet, och säkert inte bara min.
Om du håller på med ett sånt projekt hoppas jag den får en egen tråd med lite information och bilder.
Det är ju vad forumet går ut på, att dela med sig!
Salvo Errore et Omissione

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968
Användarvisningsbild
Spit67
Newbie
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: 2005-11-27 19:30
Name: Tony Månsson
Ort: Lomma
Kontakt:

Re: Elkonvertering !

Inlägg av Spit67 »

Jo då, jag ska dela med mig. Kruxet är att det är en massa plåtarbete som måste göras först. Bilen har varit min sedan 70-talet och inte alltid förvarats på bästa sätt. Nu är det förresten bråttom att beställa delar från England innan de seglar ut ut EU. Har ni tänkt på det?

Jag träffade den här killen http://www.barometern.se/torsas/rostig- ... ern-elbil/ på Nostalgia-träffen i Ronneby. Han säger sig vara den förste som fått en elkonverterad bil besiktigad som ett simpelt "motorbyte", dvs inte "ombyggt fordon"! Tricket han använde vara att låta växellådan vara kvar. Annars går det inte.

Det tänker inte jag göra. En växellåda är onödig med elmotor, utom för superbilar, som kan behöva två växlar. Man väljer bara motor med ett varvtal som passar med 1:1 utväxling. Ett tidigt beslut är att välja spänning. Tesla och många andra kör 400V, Porsche Taycan har 800V. Då börjar det bli rejält farligt. Jag lutar åt 96V och runt 50-60 KW motor. Det kan man lösa med 4 st. seriekopplade Tesla Model-S 5.3 KWh batterimoduler. Tyvärr, förlustena i kablaget minskar med ökad spänning så vi får se. Det blir nog max 10 mil med en sådan lösning, men det kan ju räcka för söndagsturen. Solceller på garaget som laddar resten av veckan ingår också i planen.

Ni har säkert märkt att elkonvertering är en trend. Jaguar, Aston Martin och senast VW erbjuder konvertering av klassiker i egen regi. Och det finns många startups som vill vara med. SFRO har samlat en massa tips i http://www.sfro.com/index.php/kontakt/k ... 8-elfordon

Kolla gärna Jack Rickard på youtube-kanalen "EVTV". Han är lite långrandig, men väldigt kunnig. Han har elkonverterat i många år. En annan pionjär är https://www.evwest.com .

Men håll inte andan, det här kan ta ett tag...
Användarvisningsbild
Spit67
Newbie
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: 2005-11-27 19:30
Name: Tony Månsson
Ort: Lomma
Kontakt:

Re: Elkonvertering !

Inlägg av Spit67 »

Som sagt. Det kommer att ta ett tag. Inte mycket har hänt på min bil, som ni ser på den länkade videon är det väldigt mycket att svetsa först. En del skulle nog säga att jag borde ge upp och skaffa en bättre bil att konvertera, men just den här har affektionsvärde för mig.

Å andra sidan har jag just blivit pensionär, så nu kanske det händer grejor...

Tyvärr har Jack Rickard nu gått bort, jag saknar hans kloka monologer. Intresset för EV-konvertering ökar stadigt, på Youtube finns flera projekt skildrade i detalj. Mazda MX5 är en populär bil att konvertera. En del småföretag har dykt upp som gör konvertering eller säljer kompletta satser för en viss bil, t.ex. https://evshop.eu/en/ i Rumänien och https://eveurope.eu/en/ i Nederländerna. Vi kanske kunde hjälpas åt att lobba för en Spitfire/GT6 kit?

En väldigt populär motor är NetGain HyPer9, men den är dyr, och kanske lite väl kraftig för en Spitfire? När det gäller återvunna motorer så är tillgången stor på skrotade Nissan Leaf, speciellt i Norge. Jag har blivit lite tveksam till mina Teslabatterier, de är väldigt stora, vilket innebär att jag nog inte får plats med mer än 6 stycken, dvs 144 V. Det är mer effektivt (och nödvändigt om man ska ha något från skroten), att köra med 400 V, dvs fler och mindre batterier. Till många batterityper finns nu också färdiga BMS-burkar att köpa, så man slipper göra allt själv.

Avslutar med en länk till en video som min Youtuber till son gjorde nyligen. Han är 3D-guru och testade en scanner på min Triumph:
https://youtu.be/_SqDMUWyhxk

Mer 3D-relaterat på https://www.youtube.com/channel/UC_JCcN ... AGC2-8zxbA
Skriv svar