Här kan du skriva allt som inte hör hemma i någon av de andra tavlorna.
#6331
Måste nämna att jag har försäkrat den på Länsförsäkringar. Helt vanlig bilförsäkring utan några restriktioner om "låst garage, ej köra till jobbet eller dyl" Kostar endast 920:- helår helförsäkring!! Går då även att ställa av den och få pengar tillbaka. Jag är visserligen sk helkund där kanske 20% rabatt? Är 50+. Bor ej i "storstad" (Billigare än "bilsport och mc")

Grahnen
#6332
Grahnen skrev: ... endast 920:- helår helförsäkring! ...
Och vad får du ut vid en totalskada? Med normalförsäkringars 'åldersavdrag' för 1970 års modell...hmmm - En Herald Convertible är en ovanlig bil i Sverige. Det finns underliggande förklaringar till varför fordonshobbyklubbarna lägger ner tid, ideell energi och intresse för att hålla på med sånt som MHRF-försäkringen osv. Utan en MHRF-'helförsäkring' är jag till exempel övertygad om att en överkörd Spitfire Mk3 från Göteborgsområdet inte hade varit bil idag,
den hade varit armeringsjärn... :educated:
#6336
Har du en bil som är värd mer än 40.000:- är en "vanlig" försäkring ett dåligt allternativ. Försäkringsbolagen brukar oxå vara snabba att lösa in bilen om rep.kostnad överstiger 50% av värdet. Så gick snacket när jag ringde runt för ett par år sen. I mitt fall värderades bilen till 20.000:- och vid ett så lågt värde var det inga större problem med en "vanlig" försäkring. Vid helskada skulle jag få behålla bilen och ersättas med 75% minus självrisk.

Är bilen i bra skick så är en MHRF-försäkring nog att rekommendera.
#6339
Att få bilen besiktigad via klubben ger dessutom stöd vid tvist vilket vi råkat ut för vid ett antal gånger. Med en MHRF-försäkring får man dessutom bilen transporterad hem och inte till närmaste verkstad. Dessutom är den billigare!
Bara fördelar med försäkring via klubben

//Sewe
#6342
Ok. Låter tänkvärt. Får kolla upp detta.
Om sanningen ska fram är tyvärr bilen rätt risig i största allmänhet och bedrövligt lackerad men ska väll ordna till den framöver. Allt beror på var jag själv faktiskt kommer att "tycka om" bilen när jag får börja köra den. Vet inte vad som skulle sägas om den vid en sådan besiktning. Tror värdet är ganska lågt just nu. Tack för tipps
#6346
Om bilen är som du skriver "risig" så går det normalt inte att få en normal och fullständig MHRF-försäkring. (Då kan de andra bolagen vara en lösning.) MHRF ställer historiskt sett höga krav på att bilen är i orginalutförande och i ett bra skick. Numera finns det dock en del öppningar även hos MHRF, man kan t.ex. få en s.k. Rullande renoveringsförsäkring inför avslutandet av sin renovering. Mer info hittar ni här: MHRF-försäkring läs speciellt under rubriken Alternativ...
//Sewe
#6351
Hej!
En sak som ofta glöms bort när det kommer till diskussion om vilken försäkring man skall välja är hur jag som bilägare vill/tänker nyttja min bil.
Det enda som hörs är snacket om pengar, men om jag vill använda min gammelbil som lite halvbruksbil (?) under sommaren så skall/får jag inte teckna en MHRF-försäkring.
För de som har valt att endast använda sin bil för finbilsåka och bilen är tillräckligt fin för klubbens besiktningsmäns bedömande utifrån MHRFs regler så är klubbförsäkringen ett bra val.
Men de som vill använda sina bilar på ett annat sätt skall inte teckna en klubbförsäkring då de i så fall bryter mot reglerna och jag kan tänka mig att ersättningen kan till viss del riskeras samt så kan jag tänka mig att man kan förstöra för andra som verkligen följer reglerna...
//
JEK
#6352
Jag tänker lite så. Att aldrig få använda den till jobbet känns lite tveksamt. Jag måste dagligen åka 1 mil till och från jobbet. Kan då vara lite kul att få ta Heralden någon gång. 920:- helår helförsäkring och man får dessutom ställa av den. Stannar då på ca 500:-. Otroligt billigt. Jag har hittils lagt ut ca 22000 för bilen med delar. Räknar inte med att få ut så enormt mycket för den om olyckan är framme. Får se när man fått mera ordning på den.
#6359
En del kloka resonemang, en hobby/fritidsintresse är ju just det - man håller på med det man tycker är roligt och då ska man göra det också. Pengar är inte allt. Skaffa en häst så får du se vad driftskostnaden är för den, du kan säkert köpa dig en hyfsad Triumph årligen för samma pengar ::)
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]