Här kan du skriva allt som inte hör hemma i någon av de andra tavlorna.
By Mats Nilsson
#11395
Brexit är sedan några månader tillbaka ett faktum och jag räknade med att det nu skulle bli likadant som innan Sverige gick med i EU, jag hade definitivt inte räknat med det strul som drabbat min första beställning sedan Brexit.
Kanske har jag bara haft otur, det vore intressant att höra om andras erfarenheter.

Efter beställningen fick jag mail med orderbekräftelse och trackingnummer.
Den första spårbara händelsen säger: "There's a delay with your parcel at our hub" och efter fyra dagar då samma information återkom några gånger hände det till slut något. Paketet skickades tillbaks till leverantören!
Jag hade räknat med kanske en eller två dagar fördröjning för tullhanteringen i Sverige, inte att det skulle bli problem att få ut paketet ur UK.

Kanske har jag haft extrem otur men om det är så här det kommer fungera framöver, dom har ändå haft tre månader på sig att vänja sig vid de nya systemen, så får jag leta alternativa leverantörer.

Om någon har tips på någon bra leverantör, med en bra hemsida/onlinekatalog, i Sverige eller inom EU så vore jag tacksam.
Användarens profilbild
By Lars garage
#11396
Jag har gjort 2 beställningar från Canley Classics, en tredje orderlade jag igår.

Den första bokade jag strax före nyåret, upphämtning 4 jan och leverans hemma den 8 jan. Måste vara världsrekord av UPS. Den slank igenom utan tullkostnad, fast med VAT istället.

Nästa gick sämre, den var en restorder från föregående beställning. Den betalade jag tullavgiften för den 10 feb och Post Nord levererade den 25 dagar senare. Vilket skämt. Upphämtningsdagen bör ju ha varit några dagar tidigare.

Till den andra ordern hade jag lärt mig att det är väldigt bra om man ber att få sitt mobil nr på packsedeln. upphämtning 10 mars, tull betald 12 och leverans den 16 mars. Själv hämtade jag paketet dagen efter. UPS igen!

Ska bli spännande för att se om tredje beställningen också blir lyckad.

Jag tror att leverantören har den viktigaste biten att göra allt pappersarbete rätt och tydligt, vem köpte du ifrån Mats?

Jag har sett MOSS Frankrike, men bra mycket dyrare än från England. Dock framgår inte om UK MOSS priser är med eller utan VAT. Misstänker att det är med VAT som sedan justeras på fakturan

Kolla in alla stegen.......
(374.31 KiB) Nerladdad 195 gånger
By Mats Nilsson
#11402
Jag beställde från Rimmers och med tanke på hur dom varit tidigare räknade jag inte med några problem, dom är proffsiga och seriösa.

Dom har svarat att dom har problem med returer från speditören på grund av olika problem men att dom tror dom nu har löst problemen och gör ett nytt försök. Det känns lite sisådär förtroendefullt.

Det borde ju inte vara större problem att skicka ett paket till Sverige nu efter Brexit än det var innan Sverige gick med i EU, och då kom paketen oftast fram på högst fyra dagar. Som snabbast fick jag leverans på två dagar, inklusive tullpostens hantering. Att det är sånt strul tre månader efter Brexit är förvånande, det stod ju klart långt innan att UK föredrog ett hårt utträde så dom har haft väldigt lång tid att förbereda sig.
Användarens profilbild
By Lars garage
#11403
Den förvånar mig, Rimmer ska ju kunna sköta detta bra.
Användarens profilbild
By Lars garage
#11435
Tänkte fylla på lite till. Leverans från Canley Classics, denna gång med TNT:

Upphämtning 19 april kl 16:43.

Tullen släppte igenom paketet idag 22 april kl 04:08 och fick besked från TNT 18:05, samma datum (efter att de har stängt för dagen) att jag inte var hemma kl 13:00!?

TNT verkar köra med PostNord knepet: påstå att man inte är hemma och att de har lämnat ett besked. De vill inte köra ut, jag var visst hemma 13:00. Får väl ringa dom i morgon att de kan köra ut paketet, på riktigt....

Nåväl, mindre än tre dygn för transport är riktigt bra. Nu väntar jag bara på att få betala moms o tull :-D
Användarens profilbild
By Lars garage
#11447
Och så kom brev 7 maj från TNT där jag ska betala införselmoms senast 10 maj. Tur dom inte höll paketet till momsen är betald.
By Mats Nilsson
#11550
Så var det dags för en ny beställning från Rimmers. Trodde jag...
Förra gången kostade frakten £25.50 och då det denna gång var mest småsaker räknade jag med ungefär samma fraktkostnad nu.
Döm om min förvåning då frakten blev hisnande £128.00, detta för en beställning för totalt £99.80.
Enda alternativet var "Express Saver Delivery", vad det nu innebär. Men priset låter inte precis som "Saver".

Jag har skickat en fråga till dom om det blivit något fel, om fraktkostnaden plötsligt blivit så hög så får jag hitta en alternativ leverantör. Det är helt enkelt orimligt.
Användarens profilbild
By Lars garage
#11551
Det var dyrt,

Jag köpte från Rimmer i slutet av maj "Uprated Anti Roll Bar Links - Double Ball Jointed - Pair" + några småprylar som kom i ett litet vadderat kuvert efter drygt en vecka. Frakten gick på £12.9. Det kan man kalla en viss skillnad mot din.

Som grädde på moset slapp jag både VAT och Svensk införselmoms mm :)
Användarens profilbild
By Lars garage
#11745
Nu har 2 månader passerat sedan jag köpte utan VAT och någon importmoms mm att betala har jag inte sett röken av :).

Vem klagar, jag sparade in runt 1.500 kronor på detta jämfört med innan Brexit. Så Brexit har gett plus denna gången :-D. Andra köpet i rad :)

Kanske jag inte är ensam om denna förmån?
By Mats Nilsson
#11747
Lars garage skrev: 2022-04-06 18:27 Nu har 2 månader passerat sedan jag köpte utan VAT och någon importmoms mm att betala har jag inte sett röken av :)
Ajdå, det var slarvigt av tullombudet. Det går att göra rätt för sig i efterhand men det är inte lätt.
Det är en hel del pappersarbete och byråkrati för att få lov att betala in till staten, se nedanstående länk.
Frågan är ju om det är värt mödan för att stilla sitt dåliga samvete ;)
Ett annat sätt är ju att sköta pengahanteringen helt på egen hand. Räkna ut summan du skulle betala och lägg pengarna i en burk. Bevilja sedan dig själv ett bidrag på motsvarande belopp, för din insats i bilkulturens tjänst, och ta pengarna ur burken.
https://www.tullverket.se/foretag/inter ... 074b6.html
Användarens profilbild
By Lars garage
#11748
Jag väljer såklart att donera pengarna till förmån för vår insats till vår bilkultur :-D
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]

2 stycken TR 7 -81

Bilarna är i bra skick med endast ytrost, den[…]