Diskutera klubben, vår verksamhet m.m.
#9642
Jag var inte med på Sommarträffen men besökte årsmötet på söndagen.

En intressant diskussion började då någon tog upp frågan varför "dom andra" som inte är aktiva och besöker träffar, och därmed för valuta för sin medlemsavgift, var medlemmar i klubben. Jag nöjde mig med att lyssna utan att själv delta, mötet drog ut på tiden tillräckligt ändå.

Frågan är ändå intressant och värd att ta upp. Givetvis är det önskvärt att alla medlemmar blir aktiva i klubbgemenskapen men jag är övertygad om att det även i fortsättningen kommer vara en majoritet som är passiva och denna majoritet är en förutsättning även för att den aktiva minoriteten ska ha en fungerande klubb.

Det vore intressant att få höra från både aktiva och passiva medlemmar varför dom är med i klubben och vad dom anser sig få ut av medlemskapet och vad dom har för förväntningar i framtiden.

Det är alltid en bra idé att tänka över saker då och då. Det gäller medlemskap i bilklubbar likväl som val av försäkringsbolag och banker, istället för att bara fortsätta av ren slentrian.

Jag är inte någon aktiv medlem, jag har bara varit med på en klubbträff och det var många år sedan, men har ändå valt att vara medlem i klubben sedan 1984, med undantag för några år i början på nittiotalet. Det krävs märkesklubbar med stor bredd för att MHRF ska få något inflytande och därför är jag medlem, för att stödja det arbetet.
Medlemstidningen (även om jag tycker den kan minska i omfång och tryckkvalitet för att hålla nere kostnaden) och hemsidan/forumet är också saker som gör det värt att vara medlem. Om jag någon gång skulle komma till annan slutsats och inte längre är medlem i klubben lovar jag att ni samtidigt ska slippa mig på forumet :)

Jag hoppas klubben även i fortsättningen kan engagera duktigt folk som är beredda att engagera sig för allas vårt bästa. Klubbtidning är bra men det finns klubbar som klarar sig bra utan det och enbart är verksamma på nätet, det skulle funka lika bra för mig men att döma av den låga aktiviteten på forumet är inte vår klubb mogen för det ännu.

Detta var lite om mina tankar i ämnet, jag hoppas fler delger oss sin syn.
#9650
Intressanta frågeställningar Mats. En fundering jag har haft är just varför det är så få som är med aktivt på våra träffar, vilket är synd då vi har en hel del att välja på. För min egen del är det själva åkandet till o från träffen som är det roligaste. Just känslan att åka ett gäng ihop till en träff är något extra jämfört med att ligga själv på vägen. Ni som inte har provat på detta, missa inte detta, ni kommer inte att bli besvikna.

Varför är det då så få nya som kommer på träffarna? Det är oftast samma gäng varje gång! Kan det vara en generationsfråga? Det skulle vara intressant att få lite statistik på medlemsåldern, hur många har vi de olika åldrarna. Som det är på de träffar jag åker på känner jag mig rätt ung - 54 år gammal :-D.

De yngre kanske är mer intresserade av andra aktiviteter på en träff? Om man tittar på forumet är det mycket mekarfrågor av olika svårighetsgrad som diskuteras. Skulle en träff där man träffas för att meka o hjälpa varandra på lämplig plats (hos någon som har plats för bilar mm) vara något? Tänk va bra det kunde vara att få hjälp med att justera in sina dubbla SU på rätt sätt av någon som kan detta :educated: Vem vet, detta skulle kunna utvecklas till något riktigt intressant! Vad tror ni andra?
Användarens profilbild
By Odd
#9651
Lars garage skrev: ... Kan det vara en generationsfråga?
Det skulle vara intressant att få lite statistik på medlemsåldern, hur många har vi i de olika åldrarna. ...
Har du något bra uppslag på HUR vi lagligen skulle kunna få tag i, och sammanställa, åldern på medlemmarna
- så är jag övertygad om att vi skulle kunna göra detta. Men eftersom det enda vårt medlemsregister lagrar är
data nödvändiga för funktionen, d.v.s. namn och kontaktdata - så är uppgift om ålder svårfångat...
/Odd
PuL-ombud m.m.
#9652
Jag har förstått att PuL förhindrar fullständiga personuppgifter - personnummer -
jag hoppades att vi hade någon översikt med bara födelseår, utan direkt koppling till person,
om du förstår vad jag menar. Nåväl, det var ett försök i alla fall.

Vad säger nu "yngre" medlemmar, vad saknar ni på träffarna?
För all del, även ni "äldre" kan också tycka till :-D

Hejsan allihopa! :) Jag letar efter en triumph s[…]

Ta ur startmotorn ur Spitfire MK3

Minnet är ju kort, men visst måste ma[…]

Hej Har tagit på mig att renovera en Triu[…]

Triumph GT6 i delar

Jag ger upp mitt renoveringsobjekt. Triumph GT6 Mk[…]